Hoi allemaal,

We hebben het in de eerste editie al wat informatie over verstrekt PCOS! Dit heb ik helaas zelf en daardoor was het heel erg moeilijk om zwanger te raken, hier heb ik 2 jaar over gedaan met medicatie en 3 zonder.

PCOS zorgt er dus onder andere voor dat je eitjes niet gaan rijpen, hierdoor heb je dus een onregelmatige cyclus of zoals bij mij helemaal geen cyclus. Symptonen die ook bij PCOS horen zijn:

• Dikker worden
• Acne
• Beharing op vreemde plaatsen

Bron https://blog.cysterwigs.com/introduction-to-polycystic-ovarian-syndrome-pcos/

Mijn dochter is de 13de alweer 6 maanden oud, en ik ben van 118 naar 97 kilo gegaan, waar ik natuurlijk al heel erg blij mee ben.Maar nu blijf ik daar eigenlijk weer steken, ik zou persoonlijk graag rond de 75 a 79 kilo gaan wegen en dat betekent dus dat ik nog min. 20 kilo kwijt moet!

Nu wil ik dat gaan doen door weer PCOS vriendelijk te gaan doen.PCOS vriendelijk? Ja juist PCOS vriendelijk, als je PCOS hebt ben je gevoeliger voor bepaalde soorten ingredienten, als je deze zoveel mogelijk vermijd zullen theoretisch gezien je symptonen verminderen of juist helemaal verdwijnen. Klinkt goed toch!

Oke even kijken naar wat een PCOS beter kan gaan vermijden, deze zijn namelijk:

  • Gluten en tarwe (en dan voornamelijk tarwe
  • Lactose (zuivelproducten)
  • suikers
  • E-nummers

Gluten en tarwe zijn makkelijk te vervangen door speltproducten, of de glutenvrije lijn in de supermarkt bv. Ik vind zelf de spelt erg fijn, maar je moet hiermee wel erg opletten dat er geen tarwe bij in verwerkt zitten!

Suikers kun je vervangen door:

  • Palmsuiker
  • Kokosbloemsuiker
  • Steviablaadjes (koop een steviaplant)
  • Yaconsiroop
  • Mesquitepoeder
  • Lucumapoeder

Mijn favoriete vervanging is zonder meer de Kokosbloesemsuiker, zelfs mijn kinderen vonden dit erg lekker!

Zuivels kun je vervangen door:

  • Soja producten (maar niet teveel ivm dat teveel soja ook weer schadelijk is)
  • Amandel producten
  • rijst producten
  • Haver producten
  • Kokosproducten

Mijn favoriete vervanging is amandelen, deze valt ook bij de kinderen goed in de smaak! Zorg er wel voor dat je wel de ongezoete variant altijd neemt!

E-nummers kun je veelal vermijden door goed etiketten te gaan lezen, en daarnaast je eten veel vers te bereiden.Vermijd dus voorgekookte en voorbereide producten!

Dit is een klein samengevat lijstje en er valt veel meer te vinden op internet op voeding en PCOS, maar deze heb ik toen ik zwanger wou worden zoveel mogelijk vermijd, en ik ben toen zeker 10 kilo kwijt geraakt en voelde me een stuk beter.

Ik ga vanaf nu elke woensdag een weekplanning maken incl. een boodschappen lijstje, daarnaast zal ik mijn gewicht bijhouden mijn stemmingen etc.

Heb je zelf nog tips voor PCOS met betrekking tot voeding, laat het weten in de reacties!

Ik hoor ze graag

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here